Hola, Hugot,
Ja hem tornat de
vacances, amb la panxa encara plena de torrons i de neules, però amb moltes
ganes d’ajudar-te a investigar i trobar el lloc més bo on puguin viure les
teves amigues les truites.
Els nens i les
nenes de 4t de l’escola de Bagà, ens proposem estudiar el riu Bastareny, perquè
el tenim a prop de casa.
El nom Bastareny, prové
a partir del nom de persona Berhtisin, que apareix documentat al segle XI com a
Bertasinde i Bestessen. Prove de les llengües germàniques, a partir de l’ocupació
visigòtica després de la caiguda de l’imperi romà.
És
un riu del Berguedà i afluent de la capçalera de la dreta del Llobregat.
És
de règim nivopluvial, amb fortes oscil·lacions estacionals. Neix a la Font de la Dou , també anomenada fonts del Bastareny i
recull les aigües de la serra de Molnell, les del coll de Tancalaporta i les de
la baga de Murcurols. El riu forma una vall que flueix en direcció NW-SE. Per
la dreta rep el torrent de Turbians i per l’esquerra el riu de Gréixer; passa
per Bagà i desguassa al Llobregat per Guardiola de Berguedà.
En són aprofitades les aigües per a la indústria.
Fitxa recull de dades del riu o riera
1.
Emplenem
la taula
|
||||||||||||||
Nom del riu/riera
|
Bastareny
|
|||||||||||||
Municipi
|
Bagà
|
Comarca
|
Berguedà
|
|||||||||||
Naixement
|
Font de l’Adou
|
Altitud
|
Desembocadura
|
El Llobregat
|
||||||||||
Hem
escollit aquest riu/riera perquè...
|
Perquè passa pel lloc on vivim
|
|||||||||||||
A primer cop d’ull
ens sembla que l’aigua està:
|
||||||||||||||
Freda X
|
Tèbia
|
Calenta
|
Com ho hem comprovat?
|
Posant-hi el dit i perquè som el mes
de gener.
|
||||||||||
Transparent X
|
Tèrbola
|
Per què i com ho hem comprovat?
|
Mirant-la i perquè es veuen les
pedres.
|
|||||||||||
Neta X
|
Contaminada
|
Per què i com ho hem comprovat?
|
Perquè és transparent i no hi ha
brutícia
|
|||||||||||
Hem vist al riu...
|
||||||||||||||
aquests animals (o
rastres):
|
Hem vist truites ,algun ocell i un
bernat pescaire.
|
|||||||||||||
aquestes plantes al
bosc de ribera:
|
Hi ha verns ,lianes,pollancres ...
|
|||||||||||||
aquest signes
d’humanització:
|
Un mur de pedra a la vora del
riu,alguna deixalla...
|
|||||||||||||
hem identificat tot això
amb l’ajut de...
|
Mestre X
|
Guies d’identificació
|
Ja els coneixíem
X
|
|||||||||||
Així
a ull creiem que el riu i el seu entorn:
|
||||||||||||||
§
Estan molt
alterats per l’acció humana
§
Estan poc
malmesos X
§
Es conserven en
estat molt natural
|
perquè...La gent
respecta el riu, però hi ha algunes deixalles.
|
|||||||||||||
2.
Fem una foto del lloc on farem la investigació
|
||||||||||||||
El riu Bastareny. Aquest és el tram del riu que hem decidit investigar.
El riu Bastareny. Tram vist des del pont.
Nois i noies de 4t. de l'escola Galceran de Pinós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada